Spis treści

Czy warto założyć własny sklep internetowy?

Jeśli wiesz, co chcesz sprzedawać lub prowadzisz już sklep stacjonarny, założenie własnego sklepu internetowego może okazać się dla Ciebie strzałem w dziesiątkę!

Przy rozpoczynaniu przygody z własną firmą, masz większą swobodę działania, nie musisz trzymać się sztywnych godzin pracy narzuconych przez pracodawcę i jesteś sam sobie szefem. To świetny sposób na to, aby zacząć zarabiać bez wychodzenia z domu oraz rozwijać swoje pasje. Jednak przy zakładaniu sklepu internetowego musisz pamiętać m.in. o tym, aby dobrze określić swoją grupę docelową, aby trafnie dotrzeć ze swoimi produktami do odbiorców. Na początku drogi ze sprzedażą online, doskonałym modelem sprzedaży może być dropshipping. Polega on na sprzedawaniu produktów bez ich fizycznego posiadania i magazynowania. Kwestie kompletowania oraz wysyłki zamówień spoczywają na producencie bądź hurtowni. Rola sklepu polega głównie na promocji towarów, przyjmowaniu zamówień i przekazywaniu ich do podmiotu, z którym współpracuje. Dropshipping może się okazać korzystny, gdyż nie wymaga dużego kapitału na start, a koszty infrastruktury nie wzrastają mocno wraz z ilością zamówień. Nie trzeba też się martwić o magazynowanie produktów czy lokalizację — taki sklep można prowadzić elastycznie z dowolnego miejsca, gdzie jest dostęp do Internetu.

Z kolei jeśli handel nie jest Ci obcy, gdyż na co dzień prowadzisz swoją firmę i masz sklep stacjonarny, założenie sklepu internetowego może przynieść wiele dodatkowych korzyści. Daje możliwość rozwoju przedsiębiorstwa oraz dotarcia do większej liczby odbiorców w całym kraju, co może przełożyć się na zwiększenie liczby klientów oraz większe zyski. W dobie sklepów internetowych i prowadzenia sprzedaży online firma, której zależy na dalszej działalności, w wielu przypadkach musi być obecna w sieci, nie tylko na portalach społecznościowych, ale i w formie sklepu internetowego.

Obecnie społeczeństwo cierpi na powszechne zjawisko braku czasu. W natłoku codziennej pracy i obowiązków ludzie coraz częściej robią zakupy czy załatwiają sprawy online. Życie na wielu płaszczyznach przeniosło się do Internetu. Dlatego też, aby ułatwić innym funkcjonowanie i wyjść naprzeciw ich potrzebom, warto pomyśleć o założeniu sklepu internetowego.

Zjawiska pracoholizmu oraz konsumpcjonizmu, które od dłuższego czasu można zaobserwować, to doskonała baza do stworzenia sklepu internetowego. Samodzielne założenie e-sklepu dla niektórych może być dość trudne, jednak wystarczy przejść przez kilka niezbędnych kroków, aby móc zacząć zarabiać i odnosić sukcesy.

Zakupy online

Jak założyć sklep internetowy? Praktyczny poradnik

O czym potrzebujesz pamiętać, zakładając własny sklep internetowy? Zapoznaj się z poniższymi nieodłącznymi elementami prowadzenia firmy z branży e-commerce.

Pomysł na produkt

Jeżeli chcesz zacząć przygodę z prowadzeniem firmy e-commerce, musisz przede wszystkim wiedzieć, co chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym. Jeśli już masz pomysł na to, jakie produkty będziesz mieć w swojej ofercie, to ten krok tak naprawdę masz z głowy. Ale jeśli nie wiesz, jaki towar powinien znaleźć się w Twoim sklepie internetowym, najlepszym rozwiązaniem będzie wybrać produkty z branży, którą się interesujesz, która jest powiązana z Twoją pasją. Co prawda w Internecie można teraz sprzedawać praktycznie wszystko, jednak wybór asortymentu związanych z zainteresowaniami sprawi, że dzięki posiadanej wiedzy prowadzenie sklepu internetowego i dobieranie produktów będzie łatwiejsze. Ułatwi to także dobór odpowiedniej grupy docelowej, obsługę klientów, jak i prowadzenie działań marketingowych firmy.

Platforma e-commerce

Zakładając sklep internetowy, konieczne będzie wybranie platformy e-commerce, na której on powstanie. Platforma e-commerce jest to oprogramowanie, które jest dostępne za pośrednictwem przeglądarki internetowej i służy do zarządzania całym sklepem online, a także pozwala obsługiwać zamówienia. Obecnie można skorzystać z gotowych rozwiązań — na rynku znajdziesz ich przynajmniej kilkanaście. Do najpopularniejszych zaliczyć można: PrestaShop, Shoper, Magento czy IdoSell. Więcej o platformach przeczytasz w jednym z naszych artykułów:

Wybierając platformę e-commerce, należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak:

  • możliwość prowadzenia sklepu internetowego i edycji bez zaawansowanej znajomości języków programowania — na początek podstawy wystarczą,
  • przystosowanie platformy do SEO,
  • możliwość rozbudowy sklepu internetowego,
  • cena — istnieje wiele bezpłatnych rozwiązań, ale mogą one wiązać się np. z brakiem wsparcia technicznego w razie problemów. Jeśli chcemy mieć pełen dostęp do ustawień i rozwiązań, może się okazać, że za wtyczki i rozszerzenia będzie trzeba zapłacić,
  • przystosowanie strony do korzystania na urządzeniach mobilnych — biorąc pod uwagę, że większość użytkowników robi zakupy online głównie w telefonach, responsywność sklepu internetowego jest szczególnie ważna.

Na początku swojej przygody ze sprzedażą online, zanim założysz sklep internetowy, możesz skorzystać także z opcji marketplace. Jest to miejsce na kształt rynku internetowego, stworzonego do sprzedawania różnego rodzaju towarów. Do najpopularniejszych marketplace zaliczyć można Allegro, Amazon czy Facebook. To rozwiązanie sprawdzić się może także w momencie, gdy już posiadasz sklep online — można go zintegrować z wybranym marketplace, skracając odbiorcom proces zakupowy. Połączenie kilku kanałów sprzedażowych daje szansę na pozyskanie większej liczby klientów, co przełoży się na zyski ze sprzedaży.

Domena, hosting oraz certyfikat SSL

Zakładanie sklepu internetowego wiąże się także z kolejną istotną kwestią — wyborem domeny. Tym mianem określa się nazwę strony internetowej. Identyfikuje ona sklep i jest jednym z kluczowych czynników budowania wizerunku marki. Jeśli wybierasz domenę, pamiętaj, aby mieć na uwadze kilka aspektów:

  • Domena powinna być taka sama jak nazwa zakładanego przed Ciebie sklepu online. To znacznie ułatwi potencjalnym klientom trafić na stronę, a ponadto pozwoli zachować spójny wizerunek firmy, który jest ważny przy budowaniu świadomości marki.
  • Nazwa domeny powinna być prosta do zapamiętania oraz zapisania — użytkownicy nie będą wtedy mieli większych problemów z jej zapamiętaniem i łatwiej powrócą na stronę sklepu.
  • Domena powinna być zakończona odpowiednim rozszerzeniem — strony, w tym sklepy internetowe działające na terenie Polski mają zazwyczaj rozszerzenie .pl, strony ogólnoświatowe .com. Każdy z krajów ma także swoje indywidualne rozszerzenie.

Jeśli wybrałeś już domenę, kolejnym krokiem jest wybór hostingu, czyli miejsca na serwerze, w którym umieścisz swój sklep internetowy i będziesz przechowywać wszystkie zasoby. Nie jest konieczne, aby od razu kupować najlepszy hosting, który wiąże się z większymi kosztami. Na początku można wybrać tańszy, który będzie odpowiednim rozwiązaniem, gdy dopiero zaczynasz działać w e-commerce. Hosting warto zmienić na lepszy w momencie, gdy Twój sklep zacznie generować większy ruch i strona potrzebować będzie większej wydajności. Dla sklepów internetowych można wybrać takie hostingi jak: dhosting.pl, seohost.pl, cyberfolks.pl czy lh.pl. Warto pamiętać, że zakładając sklep na platformie SaaS, hosting jest wliczony w cenę abonamentu.

W dzisiejszych czasach pamiętaj także o wykupieniu dla swojej strony internetowej certyfikatu SSL. Certyfikat SSL to usługa, która gwarantuje szyfrowanie połączenia w przeglądarce i podkreśla wiarygodność witryny w Internecie. Obecność szyfrowania widoczna jest w postaci ikony kłódki, pojawiającej się obok adresu URL strony internetowej. W branży e-commerce certyfikat SSL stanowi w zasadzie niezbędny element, aby prowadzić sprzedaż internetową.

Projekt wyglądu sklepu internetowego

Samo założenie sklepu online nie wystarczy — musisz zadbać o wygląd sklepu internetowego. W zależności od możliwości budżetowych do wyboru są zarówno płatne, jak i darmowe rozwiązania. Można postawić na indywidualny projekt, który może sporo kosztować lub wybrać jedną z tańszych opcji i zdecydować się na zakup gotowego projektu. Można także skorzystać z dostępnych na platformie e-commerce szablonów, darmowych lub płatnych. Na początek, gdy nie dysponujemy dużym budżetem, optymalnym rozwiązaniem będzie wybór gotowej już opcji. Większość z dostępnych projektów i szablonów jest też odpowiednio przystosowana do urządzeń mobilnych, dzięki czemu potencjalni klienci będą mogli swobodnie korzystać ze strony na telefonie.

Metody płatności

W przypadku sklepu internetowego nie można pominąć także kwestii metod płatności za zamówienia oraz opcji dostawy. Aby klienci mogli dokonywać zakupów w Twoim sklepie internetowym, musisz wybrać, z jakiej metody płatności będą mogli skorzystać. Aby wyjść naprzeciw klientom, ułatwić im dokonanie zakupu oraz dać wybór, najlepszym rozwiązaniem będzie udostępnić kilka rodzajów płatności na stronie sklepu online — takie wyjście jest dostępne już niemal w każdym istniejącym sklepie internetowym. Najpopularniejsze metody płatności internetowych, jakie stosuje się w sklepach online to przede wszystkim tradycyjny przelew bankowy, szybkie płatności online, BLIK, płatność kartą, Google Pay, jak i płatność przy odbiorze. W ostatnich czasach na popularności zyskały także formy odroczonych płatności takie jak PayPo czy Klarna.

Zakładając sklep na darmowej platformie e-commerce, działające na zasadzie open source, płatności będzie trzeba zintegrować ręcznie lub za pomocą dedykowanego modułu. Jeżeli jednak zdecydujesz się na sklep w modelu SaaS dodanie różnych rodzajów płatności będzie łatwiejsze.

Pamiętaj, im więcej metod płatności oferujemy, tym większa szansa na to, że użytkownik znajdzie najwygodniejszą dla siebie opcję i dokona zakupu, a nawet zostanie stałym klientem, który będzie powracał do naszego sklepu online.

Metody wysyłki

Aby założyć sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż online, konieczny będzie także wybór opcji dostawy. Do realizacji zamówień w sklepie i dostarczenia ich do klientów, potrzebne jest podpisanie umowy z jedną lub kilkoma firmami kurierskimi, które zajmą się doręczaniem zamówień. W dzisiejszych czasach, aby zwiększyć szansę na to, że użytkownik dokona zakupu w Twoim sklepie internetowym, trzeba mu dać do wyboru przynajmniej kilka opcji. Wtedy też będzie on mógł wybrać najwygodniejsze dla siebie rozwiązanie, a Ty zyskasz nowego klienta.

Oprócz wysyłki kurierem na wskazany adres nie można zapominać o dostawach do automatów paczkowych popularnie zwanymi “paczkomatami” czy punktów odbioru. W obecnych czasach, kiedy wiele ludzi jest zabieganych i często nie ma ich w domu cały dzień, aby spokojnie czekać na kuriera, dostawa paczki do wybranego miejsca poza domem to świetne wyjście. Klient ma możliwość bez pośpiechu odebrać paczkę w wybranym przez siebie punkcie o dogodnej godzinie, nie martwiąc się, że kurier nie zastanie ich w domu i zamówienie wróci do nadawcy.

Wybierając firmy kurierskie, pamiętaj też o warunkach ubezpieczenia przesyłek. Ponadto na tym etapie dobrym pomysłem będzie określenie polityki wysyłkowej i ustalenie takich kwestii jak:

  • czas realizacji zamówienia,
  • czy będzie darmowa wysyłka i od jakiej kwoty minimalnej zamówienia,
  • czy zamówienia będą realizowane tylko na terenie Polski, czy będziesz sprzedawać produkty z możliwością wysyłki za granicę,
  • czy koszt wysyłki będzie taki sam, bez względu na liczbę zamówionych produktów.

Opracowanie takiej polityki wysyłkowej sprawi, że będzie to baza jasnych informacji, zawierająca odpowiedzi na podstawowe i interesujące klientów pytania. Pomoże też zminimalizować ilość zapytań na ten sam temat, na które trzeba by było odpowiedzieć każdemu z osobna.

Regulamin sklepu internetowego oraz polityka prywatności

W każdym sklepie internetowym powinien znaleźć się regulamin sklepu. Taki dokument pełni funkcję ochrony konsumenta, jak i sprzedawcy. Powinny znaleźć się w nim wszystkie niezbędne dane na temat transakcji oraz ich przebiegu, a są to m.in.:

  • definicje pojęć takich jak np. sprzedawca, kupujący, produkt, sklep,
  • opis działalności oraz oferowanych w sprzedaży produktów czy usług,
  • przebieg zamówienia razem z opisem momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży,
  • dostępne metody płatności, dostawy oraz ich koszty,
  • warunki reklamacji oraz zwrotów towaru.

Musisz wiedzieć, że taki dokument nie będzie wyglądał tak samo w sklepie internetowym w każdej branży i nie można go kopiować z innej strony. Zapisy będą różniły się w zależności rodzajów biznesów i branży e-commerce. Regulamin swojego sklepu internetowego musisz dostosować do zakresu działalności własnej firmy. Najlepszym rozwiązaniem będzie powierzyć to zadanie firmie, która na co dzień zajmuje się tego typu usługami.

Kolejnym niezwykle ważnym dokumentem jest polityka prywatności. Zawarte są w niej zapisy dotyczące ściśle przepisów RODO z zakresu zbierania danych osobowych, a także celu i obszaru ich przetwarzania. Zapisy takie obejmują wiele elementów, do których należą m.in. dane klienta podawane podczas składania zamówienia, skorzystanie z formularza kontaktowego czy pliki cookies.

Nie zapomnij także o systemie do zarządzania zgodami. Dobrze skonfigurowana Platforma Zarządzania Zgodami (ang. CMP - Consent Management Platform) to odpowiedź na surowe przepisy dot. zbierania i przetwarzania danych osobowych użytkowników. Informuje użytkowników o tym, jakie dane są zbierane i w jakim celu, a oni mogą wyrazić zgodę na wybrane rodzaje przetwarzania danych oraz określić preferencje dot. reklam. Biorąc pod uwagę fakt, że przepisy dotyczące prywatności są stale modyfikowane, CMP z pewnością może pomóc wielu firmom spełniać wymagania prawne w tym obszarze.

Aspekty prawne związane ze sklepem internetowym

Tworząc sklep internetowy, by za jego pośrednictwem sprzedawać produkty, nie można zapominać o kwestiach prawnych z tym związanych. Najczęściej sklepy internetowe prowadzi się w formie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Jeśli rozpoczyna się biznes samodzielnie, na start zazwyczaj wybierana jest JDG. Formalności przy takiej formie są bardzo proste — firmę można zarejestrować, nie wychodząc nawet z domu, rejestrując ją przez Internet w CEIDG. Jeśli zakładana jest natomiast spółka, niezbędne jest jej zarejestrowanie w KRS.

Warto dodać, że jeśli zakładasz sklep internetowy i równocześnie pracujesz na etacie, możesz w ten sposób ograniczyć stałe opłaty do ZUS — w takiej sytuacji koszty działalności jednoosobowej ograniczają się jedynie do składek zdrowotnych.

Co więcej, w kwietniu 2018 roku zaczęło obowiązywać prawo do prowadzenia działalności nierejestrowanej, co daje możliwość prowadzenia sklepu internetowego bez zakładania firmy. Opcja ta związana jest jednak z ograniczeniami, np. miesięczny limit przychodu nie może przekraczać 75% minimalnej pensji na dany rok, ograniczony wybór bramek płatności, a także fakt, że wiele hurtowni nie chce współpracować z osobami fizycznymi. Wybór takiego sposobu prowadzenie sklepu internetowego może być więc dobrym rozwiązaniem, jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci swoje własne wyroby.

Zakupy w sklepie internetowym

Ile kosztuje sklep internetowy?

Po przejściu przez powyższe kroki teraz już wiesz, co potrzebujesz zrobić i o jakich kwestiach pamiętać, aby założyć sklep internetowy. Jednak oprócz pytania „Jak założyć sklep internetowy?”, z pewnością pojawia się w głowie pytanie „Ile to wszystko będzie kosztować?”. Trudno określić uniwersalną kwotę dla każdego nowego sklepu, wszystko zależy od tego, jakie masz plany i pomysły na sklep. Aby określić dokładne koszta, trzeba podejść do tematu indywidualnie — potrzebna kwota na start będzie się różniła też m.in. od wybranej formy prawnej prowadzenia sklepu, wyboru platformy e-commerce czy integracji różnych metod płatności. Z pewnością jednak trzeba będzie się liczyć na początku z kosztami takich czynników jak:

  • domena — często istnieje możliwość wybrania darmowej domeny przez pierwszy rok lub dwa, ale trzeba tu uważać i szczegółowo zapoznać się z umową, gdyż w kolejnych latach opłata za domenę może być tak wysoka, że takie rozwiązanie będzie w perspektywie długoterminowej po prostu nieopłacalne,
  • hosting — na początku prowadzenia sklepu internetowego nie trzeba inwestować w drogi hosting — możesz kupić taki, którego miesięczna opłata będzie wynosić ok. 100 zł,
  • certyfikat SSL — certyfikat ten trzeba cyklicznie odnawiać, a koszty z nim związane to kwoty ok. 100 zł rocznie, ale można skorzystać też z darmowych rozwiązań,
  • platforma e-commerce - jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z gotowego rozwiązania i wybór spośród dostępnych już na rynku darmowych oprogramowań, koszty założeniu sklepu internetowego nie będą duże. Trzeba się tylko liczyć z tym, że do jego konfiguracji będzie potrzebna większa wiedza i doświadczenie związane z e-commerce.

Założenie sklepu internetowego - i co dalej?

Samo założenie sklepu internetowego nie gwarantuje zysków. Aby osiągnąć sukces, pozyskiwać klientów i zacząć zarabiać, potrzeba trochę pracy i wysiłku. Zanim jednak zaczniesz sprzedaż, konieczne będzie utworzenie kategorii, aby usystematyzować towary. Musisz zająć się również importem produktów oraz przypisaniem ich do utworzonych kategorii. Nie jest to jednak szybki proces — wykonanie tych czynności jest bardzo czasochłonne i wymaga cierpliwości. Kiedy ten etap będziesz już mieć za sobą, możesz przystąpić do promowania swojego sklepu.

Aby pozyskiwać ruch na stronie oraz nowych klientów, musisz zająć się promowaniem swojego sklepu internetowego czy to w Social Media, czy za pomocą reklam płatnych. Nie można także zapominać o tym, jak istotne jest pozycjonowanie strony internetowej, aby była widoczna w wynikach wyszukiwania Google na zapytania użytkowników.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

Promowanie sklepu internetowego

Aby dotrzeć do swojej grupy docelowej i jak największej liczby odbiorców, należy zacząć promować sklep internetowy. Jeśli nigdzie się nie zareklamujemy, szanse na pozyskanie dużego ruchu na stronie i klientów, którzy coś u nas zamówią, są niewielkie. Można skorzystać zarówno z darmowych, jak i płatnych form promocji sklepów internetowych.

Darmowym rozwiązaniem jest prowadzenie działalności na profilach firmy w mediach społecznościowych. Jest to dobre miejsce, aby promować swój sklep, informować, informować, jakie sprzedajesz produkty i zachęcać odbiorców do odwiedzenia strony i składania zamówień. Aktywne i systematyczne prowadzenie takich profili daje możliwość zbudowania społeczności stałych odbiorców, klientów i fanów marki. Wpływa także na pozytywny wizerunek marki w sieci i buduje jej autorytet jako eksperta w branży.

Jeśli zależy Ci na dość szybkich efektach, możesz do promocji swojego sklepu internetowego wykorzystać płatne reklamy Google Ads oraz Facebook Ads. Za ich pośrednictwem masz możliwość promowania strony głównej, kategorii produktowej, jak i promować konkretne produkty. Pozwalają szybko i precyzyjne dotrzeć do Twojej grupy docelowej, maksymalizując zyski.

Dzięki Google Ads można zbudować widoczność sklepu internetowego praktycznie od razu po uruchomieniu reklamy (oczywiście sklep musi być odpowiednio zoptymalizowany, budżet wystarczający, a reklamy będą miały trochę czasu na wyjście z etapu nauki), a jej efekty zauważyć można już po kilku tygodniach czy miesiącach. Dlatego warto się zdecydować na reklamy Google Ads, jeśli zależy nam na czasie. W przypadku sklepów internetowych dobrze sprawdzą się kampanie produktowe, reklamy w sieci wyszukiwania oraz remarketing.

Promowanie i pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Aby strona Twojego sklepu internetowego była widoczna dla użytkowników i generowała ruch, który przełoży się na zysk, musisz zadbać o jej pozycję w wynikach wyszukiwania w Google. W tym celu stale należy pozycjonować i wykonywać optymalizację strony tak, aby móc powalczyć z konkurencją o wysokie pozycje i wskoczyć do TOP10. Dobrze zoptymalizowana strona to jeden z czynników wpływających zarówno na jej pozycję w SERP, jak i na doświadczenia użytkowników na stronie, a także… na kampanie Google Ads. Pozycjonowanie sklepów i innych stron internetowych to proces długotrwały, którego efekty są widoczne po czasie, jednak w dzisiejszych czasach, takie działania na stronie są praktycznie niezbędne.

Każdy sklep internetowy powinien zawierać:

  • Menu: menu w sklepie internetowym powinno być dobrze rozbudowane i powinny w nim się znaleźć przede wszystkim kategorie produktów, podkategorie (jeśli są), strona główna, strona „o nas” lub „o firmie”, strona kontaktowa. W zależności od wielkości sklepu i ilości oferowanych produktów menu będzie mniej lub bardziej rozbudowane. Należy natomiast zadbać o dobrze skonstruowane menu, aby umożliwić użytkownikom przebywającym na naszej stronie jak najlepszą nawigację, ułatwiającą poruszanie się po sklepie i wyszukiwanie interesujących ich produktów.
  • Kategorie produktów wraz z opisami: pozwolą one na pogrupowanie konkretnych produktów, co z pewnością będzie ułatwieniem dla potencjalnych klientów podczas szukania interesującego ich asortymentu. Opisy kategorii powinny być oryginalne i przydatne dla użytkowników. Powinno się w nich zawrzeć słowa kluczowe, które będą przyciągać uwagę robotów Google, ale też przyczynią się do pozycji strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i zachęcenia użytkowników do przejścia na stronę.
  • Zdjęcia oraz opisy produktów: strony produktowe również powinny zawierać unikalne opisy produktów wraz z frazami kluczowymi, oraz informacjami, które wyczerpią temat dla potencjalnych klientów. Warto w nich umieścić takie informacje jak dokładna nazwa, model i marka produktu, informacje o cenie towaru, dostępnych metodach płatności oraz kosztach i sposobach dostawy. Nie można również zapominać o zdjęciach. Zdjęcia produktów są niezwykle ważne — chyba nikt nie chce kupować przysłowiowego „kota w worku” i zamawiać produktu bez zobaczenia jak wygląda. Zdjęcie na stronie produktowej powinno dokładnie pokazywać, jak konkretny towar wygląda. Warto zadbać też o estetykę zdjęcia — większość osób kupuje oczami, dlatego też zamiast zdjęcia produktu na białym tle lub na tle innych rzeczy, lepiej będzie pomyśleć o ciekawej aranżacji do zdjęcia. To może wpłynąć na decyzje zakupowe użytkowników.

To tylko część z wielu elementów, o których należy pamiętać na stronie, prowadząc sklep internetowy. Warto również na swoim sklepie internetowym umieszczać poradniki np. w formie blogpostów, które to mogą ściągnąć ruch na stronę oraz będą budowały eksperckość firmy w oczach użytkowników. Jeśli zależy nam na pozyskiwaniu ruchu organicznego na stronie i pozycji w wynikach wyszukiwania, należy pamiętać, że jest to ciągła praca — konkurencja nie śpi, stale pozycjonuje i optymalizuje swoje sklepy, dlatego też i my musimy to robić.

Poza ruchem warto także zwiększać zaangażowanie użytkowników, wielkość zamówień, czy też ich częstotliwość. Można tego dokonać m.in. za pomocą up-sellingu, cross-sellingu czy promocji. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?.

Jesteś na początku drogi i nie wiesz, jakie rozwiązania zastosować w swoim sklepie internetowym? Możesz rozpocząć od sprawdzenia, co znajduje się na konkurencyjnych stronach i zebrać sporo inspiracji, które wykorzystasz we własnym sklepie online. Pamiętaj, aby nie kopiować od nich treści — oryginalne i unikalne treści na stronie (z wyjątkiem aptek, które posiadają dokładnie takie same opisy produktów) są jednym z czynników rankingowych Google, wpływających na pozycję strony w SERP, a chyba każdy chciałby, aby jego strona wyświetlała się w TOP10 wyników wyszukiwania.

Podsumowanie

Teraz już wiesz, jak założyć sklep internetowy i jakie są niezbędne kroki, o których należy pamiętać. Bez nich, prowadzenie sklepu w sieci nie będzie możliwe czy opłacalne. Czy warto założyć sklep internetowy? Prowadzenie takiego sklepu posiada wiele zalet. Daje swobodę działania na własny rachunek i na własnych zasadach, możliwość zarabiania bez wychodzenia z domu (przynajmniej na początku drogi), czy spełniania swoich marzeń i połączenia pasji prywatnych ze sferą zawodową. Zakupy online stale zyskują na popularności, dlatego własna firma e-commerce daje również spore możliwości rozwoju, jak i korzyści finansowych.

Prowadzenie sklepu internetowego nie wymaga specjalistycznej wiedzy, jednak potrzeba czasu, chęci do pracy i nauki obsługi platformy e-commerce. Jeśli jednak odpowiednio się przygotujesz i będziesz systematycznie dbać o swoją stronę w oparciu o przedstawione przez nas wskazówki, prowadzenie sklepu internetowego może przynieść Ci wymierne zyski.